poprzedni nastepny
linki autorzy opracowań książki kontakt lista tematyczna lista chronologiczna strona główna  

Tajemnica Stworzenia


Biblia mowi ze wszechswiat i wszystko co sie w nim miesci - krajobrazy i gory, rzeki i morza, drzewa i kwiaty, ale takze zycie, zwierzeta ktore chodza, plywaja lub lataja, i ludzkie istoty, mezczyzni i kobiety ktorzy mysla i spiewaja - wszystko to nie stalo sie przez przypadek: wszystko zostalo stworzone przez Boga.


Na poczatku Bog.


To nie jest przypadek ze Biblia zaczyna sie potwierdzeniem. Ja wierze z cala pewnoscia i doskonala wiara ze Bog jest stworzycielem wszystkich rzeczy; bo On prowadzi i utrzymuje wszystkie stworzenia; ze On sam uczynil wszystko; i ze On w dalszym ciagu dziala, i bedzie dzialal przez cala wiecznosc. Ta pozycja na poczatku proroczego slowa znaczy ze pierwszenstwo Stworzenia jest ponad kazdym teologicznym zagadnieniem. Kiedy my wkraczamy w Biblie, nawet przed ukazaniem sie Adama i Ewy i pozniej Izraela, my musimy pamietac wydarzenie Bozego Stworzenia. Czasem ktos moze zadac pytanie "Dlaczego Bog nie zaczal z Ksiega Wyjscia, najbardziej znaczacym wydarzeniem, pierwszym wydarzeniem w histori Izraela?" Mysle ze przyczyna jest dla wszystkich: dlatego ze Bog Izraela jest Bogiem wszystkich narodow.

Pierwsza lekcja Stworzenia mowi nam ze Bog jest przed nami wszystkimi. Bog jest Stworca. Bog to uczynil. Nic nie stalo sie przez przypadek. Najlepszym dowodem Bozego istnienia lezy w Jego Tworczosci. Innymi slowy, ten fakt ze Ja istnieje jest dowodem ze Bog istnieje. "Ja jestem, dlatego Bog jest" mozemy powiedziec parafrazujac Deskartesa. Ja oddycham, Ja mysle, Ja marze, Ja modle sie, Ja widze swiat; dlatego ze Bog istnieje. Ty mozesz zaprzeczyc wszystkiemu, zaprzeczyc rygor tej filozofii albo waznosc tej opini. Ale ty nie mozesz zaprzeczyc swojego wlasnego istnienia; i jesli nawet zaprzeczasz, ty i tak istniejesz. I dlatego ze ty istniejesz Bog istnieje. Biblia zaczyna sie ze slowami uswiadomienia: Bog byl na poczatku.

Bog stworzenia.


Przez Swoje dziela Bog przedstawia Siebie jako Potezny Bog, Wszechmogacy, ktory przenika ludzkosc, i jako bardzo osobisty Bog ktory zszedl na dol i stworzyl ludzi z ktorymi nawiazal relacje. Biblijne opowiadanie o Stworzeniu potwierdza te dwie uzupelniajace sie twarze Boga. W pierwszym opowiadaniu o Stworzeniu (Ksiega Rodzaju 1: 1-2:4a) Bog jest opisany jako Wspanialy Bog wszechswiata (Ksiega Rodzaju 1:1) On jest nazwany tutaj Elohim jakie pochodzi z Semickiego korzenia alah ktore wyraza sie idea mocy i preegzystencji, i wystepuje w liczbie mnogiej (im) aby zasugerowac idee najwyzszego uznania i wielkosci. W drugim opowiadaniu o stworzeniu (Ksiega Rodzaju 2:4b-25) Bog jest przedstawiony jako Bog ktory wchodzi w bliski zwiazek z ludzkoscia i ktory opiekuje sie nimi. Tutaj imie YHWH kladzie nacisk na Boga jaki jest zawsze bliski. Imie YHWH pochodzi od Semickiego korzenia hwh jakie znaczy "istniec z" albo "istniec dla". YHWH jest Bogiem ktory idzie z toba i walczy dla ciebie. On jest Bogiem historii. (Ksiega Wyjscia 3: 13-14), osobisty Bog Abrahama, Izaka i Jakuba (Ksiega Wyjscia 3:16).


Od pierwszych stron Bibli, Bog objawia Siebie jako Niezwykly Bog ktory istnieje Sam w Sobie, absolutnie i niezaleznie, ale takze jako osobisty Bog ktory istnieje i dziala dla nas.

Poniewaz On jest Stworca, Bog zawsze zostanie ponad ludzkim zrozumieniem; i kazda proba reprezentowania go albo nawet pojmowania Go zawiedzie i bedzie bluznierstwem (Ksiega Wyjscia 20:4-6). Z drugiej strony, poniewaz On stwarza Bog uczynil siebie znanym i my zawsze jestesmy wstanie zwrocic sie do Niego i kochac Go. Bog jest zarazem daleki i bliski (Jeremiasza 23: 23), "w niebie" ale takze "naszym Ojcem".


Wiara w Stworce zaklada religie natezenia miedzy dwoma polami, i nabozenstwo jest doswiadczeniem jakie zawiera swiadomosc sily i transcendencji Boga a takze Jego zapewnienie milosci do nas. Dlatego wlasnie Moc Tworcza jest czesto przedstawiana w Bibli, szczegolnie w Psalmach, jako glowna przyczyna dlaczego czcimy Boga:

"Pojdzcie, poklonmy sie i padnijmy na twarz! Kleknijmy przed Panem ktory nas uczynil!" (Psalm 95 : 6).

Dzielo Stworzenia


Ten fakt ze to jest Bog ktory dzialal w czasie Stwarzania, powinien powstrzymac nas od wszelkich wysilkow spekulowania i wyjasniania tajemnicy Stworzenia. To jest bardzo interesujace ze Biblijne opowiadanie Stworzenia nie zawiera "naukowych" mechanizmow boskiego dzialania w czasie Stwarzania. Bog nie potrzebowal asystenta, albo specjalnych narzedzi, albo tajemniczej formuly chemicznej. Cala tajemnica miesci sie w Nim Samym. "Bo On rzekl i stalo sie; On rozkazal i stanelo" (Psalm 33:9).

I tak dzielo Stworzenia jest opisane jako rezultat Boskiego slowa. Dziesiec razy Bog mowil. Ten rytm liczby dziesiec daje sugestie ze Bog potrzebuje niewiele slow aby wyprodukowac Stworzenie. Bog stworzyl swiat przez slowo, natychmiast, bez wysilku i bolu. I jeszcze do tego opowiesc o Stworzeniu mowi nam ze to zabralo Bogu siedem dni aby skompletowac cale dzielo: caly tydzien. On dokonalby tego dziela w ciagu sekundy albo jeszcze mniej. Dlaczego Bog wybral na czas stworzenia siedem dni? Liczba siedem w Bibli i w starozytnym Bliskim Wschodzie symbolizuje idee pelni - sposob powiedzenia ze Bog uczynil wszystko i to wszystko bylo perfekt, kompletne.

Ale także Bóg użył jednostkę czasu jaka należy do ludzkiej sfery.

Kiedy Bog stworzyl, On wprowadzil czas dla ludzkiego swiata. To naprawde jest interesujace ze dla kazdego okresu tygodnia Stworzenia jest powiedziane "i nastatal wieczor i zaranek dzien pierwszy... dzien drugi, itd. (Ksiega Rodzaju 1: 5,8). To jest bardzo znaczace ze ta sama fraza jest powtorzona szesc razy aby oznaczyc kazdy nowy dzien Stworzenia nie ukazuje sie w relacji do siodmego dnia, Sabatu. Przyczyna tego pominiecia jest prosta. Tylko siodmy dzien jest pierwszym pelnym dniem dla ludzkich istot. (Adama i Ewy). I dlatego ze ludzie sa tutaj, to nie jest wiecej potrzebne aby pisac "wieczor i zaranek" dla dnia. Ich obecnosc wystarcza zeby zaznaczyc ze dzien ktory jest teraz wprowadzony jako dzien ludzki "wieczor i zaranek", mowiac naszymi slowami "dwudziestocztero godzinny dzien". To bylo potrzebne zeby zaznaczyc "wieczor i zaranek" dla pozostalych szesciu dni bo ludzie nie byli jeszcze integralna czescia tego rytmu kosmosu. Intencja tego szescio dniowego powtorzenia jest jasna: aby podkreslic ze dni tego tygodnia byly naprawde ludzkie, pomimo ze ludzie nie byli obecni jeszcze wtedy.



To jest nadal tajemnica stworzenia. Biblijni autorzy pisza ze to zabralo Bogu tylko jeden tydzien aby skompletowac dzielo Stworzenia. Te obliczenia moga brzmiec niedowierzajaco dzisiaj stosownie do "naukowych" zadan ewolucji jaka mowi w kategoriach miliardow lat. I jeszcze do tego drugie opowiadanie o Stworzeniu (Ksiega Rodzaju 2: 4b-25) ktore jest napisane rownolegle do pierwszego potwierdza prawde pierwszego opowiadania o Stworzeniu. Tekst mowi nam ze Bog storzyl ogrod z jego drzewami i ludzmi. On wstawil wszystko dojrzale, dorosle. To drugie opowiadanie o Stworzeniu daje nam klucz aby pomoc nam interpretowac pierwsze opowiadanie o stworzeniu. Tak samo jak czlowiek zostal stworzony dojrzalym tak samo caly swiat zostal stworzony dojrzalym, doroslym. Adam nie zostal stworzony niekompletny, jako niemowle, albo sperma. Bog stworzyl go doroslym tak samo jak drzewa i wszystko dookola niego, aby on mogl nie tylko przezyc ale takze radowac sie wszystkimi boskimi darami.


Bardzo silnym potwierdzeniem dobra i doskonalosci Stworzenia naznaczone jest w koncu tygodnia Stworzenia: "I Bog widzial wszystko co On dokonal i bylo to bardzo dobre" (Ksiega Rodzaju 1:31). To "bardzo" dodane do "dobre" w koncu dziela pokazuje ze Stworzenie jest nie tylko dobra robota jaka daje nam podstawowe potrzeby i pomaga nam przetrwac. Wszystko co Bog stworzyl jest piekne i smaczne tak ze my mozemy radowac sie tym. Sugestia dobroci Stworzenia jest to ze ludziom pozwolono i nawet nakazano radowac sie w nim.


Ta pozytywna wdziecznosc Stworzenia charakteryzuje sie szczegolnie w Zydowskim nastawieniu sie do zycia i radosc zycia w kontrascie do pozniejszego Chrzescijanstwa jakie negowalo Stworzenie i swiat fizyczny jako cos negatywnego i zlego. W Chrzescijanstwie sprawy duchowe wziely gore nad sprawami fizycznymi i materialnymi.

Bog zbawienia, duchowy Bog Nowego Testamentu, zastapil Boga Stworce, konkretnego i historycznego Boga Starego Testamentu: i tym samym pierwszy dzien tygodnia, Niedziela, jaka celebruje zmartwychwstanie i uwolnienie ze swiata, zastapila Siodmy dzien Sabat jaki celebruje stworzenie i wspanialosc swiata fizycznego.

Ta zmiana ze Stworzenia do Zbawienia, z referencji do konkretnej historii do wolania o duchowe przezycia, grala glowna role w wykuwaniu dwoch roznych mentalnosci prowadzacych ostatecznie do separacji miedzy Zydami a Chrzescijanami. To rozdwojenie miedzy Stworzeniem i Zbawieniem jest niefortunne. Z perspektywy Biblijnej, Zbawienie i Stworzenie sa podobne. Zbawienie jest zrozumiale jako Stworzenie, uwolnienie z pustki i ciemnosci. Interesujace jest ze kiedy starozytni Zydzi byli uwolnieni z Egiptu, oni doswiadczyli stworzenia. Piesn Mojzesza jaka celebruje to wydarzenie uzywa ten sam jezyk Stworzenia aby opisac wyjscie. (Ksiega Wyjscia 15:8).

Podobnie prorok Izajasz mowi o powrocie z wygnania w tych samych slowach Stworszenia (czytaj uwaznie Izajasza 42-45). Takze w Nowym Testmencie Jezus opisuje zbawienie jako stworzenie. "Jesli sie nie narodzisz z wody i Ducha, nie wejdziesz do Krolestwa Bozego" (Ew. Jana 3:5; porownaj z Rzymian 6:1-4) To polaczenie jest nawet obecne w Zydowski rytuale jakie znaczy wejscie prozelity. Oba wydarzenia, Zydowska Tevela i Chrzescijanski chrzest wymaga calkowitego zanurzenia w wodzie, przypominajac wydarzenie ze Stworzenia zeby sugerowac nowe zobowiazania, nowe zycie, i nadzieje w nowy swiat. Kiedy Biblia mowi o nadzieji nowego Krolestwa Bozego, nowego Jerusalemu, mowi to referujac do stworzenia. Prorok Izajasz jak i Ksiega Apokalipsy konczy sie na tej samej wizji nowego miasta jakie Bog przyrzeka stworzyc dla szczescia ludzkosci. Nadzieja jest znakiem Stworzenia.

"Oto Ja stworze nowe niebo i nowa ziemie i nie bedzie sie wspominalo rzeczy dawnych, i nie przyjda one na mysl nikomu. A raczej beda sie radowac i weselic po wszystkie czasy z tego co Ja stworze, bo oto Ja stworze Jeruzalemu wesele, a z jego ludu radosc!

I bede sie radowal z Jeruzalemu i weselil z mojego ludu, i juz nigdy nie uslyszy sie w nim glosu placzu i glosu skargi" (Izajasza 65:17-19; porownaj Objawienie 21:1-5 ).


Pierwsze poselstwo zawiera przyrzeczenie ze krolestwo Boze nie moze byc spodziewane z tad jako bezposredni produkt naszego ludzkiego wysilku. To jest Stworzenie od Boga, dar z gory. To takze znaczy ze zbawienie ludzkosci wywze skutek na Stworzenie swiata.

Wszystko jest odtworzone i dlatego nadzieja jest mozliwa. Obecna smierc, zlo, i cierpienie, sa odziedziczona czescia swiata i ludzkosci. Jedyne rozwiazanie tego problemu jest o zasiegu kosmicznym: tylko wiara w Stworzenie robi ta perspektywe mozliwa. Stworzenie zezwala na nadzieje odtworzenia. Struktura Bibli, sposob w jaki sie ona zaczyna i konczy, zawiera ten sam zwiazek. Pierwsze strony mowia o Stworzeniu, i ostatnie strony mowia o Odtworzeniu, Rekreacji. Ten fakt na poczatku ze wszystko bylo "dobre" a nawet "bardzo dobre" gwarantuje przyrzeczenie lepszego swiata, kiedy wszystko znowu bedzie "bardzo dobre".


Opracowal Paul Piskozub.


kontak z autorem serwisu
Sylwestrem Szady
kontakt z autorem artykułu

Chrzescijanski Serwis Promocyjny
Chrzescijanski Serwis Promocyjny

Ostatnie zmiany: 28.04.2001 r.

| początek | strona główna | odtwarzanie MIDI | dodaj do ulubionych | rekomenduj znajomym | St@rtuj z Eliaszem |