niższy materiał pochodzi z książki: "Apokalipsa: Czasy końca w proroctwach Biblii" (w przygotowaniu)
Jonatan Dünkel
Pan Jezus, przewidując tendencje ludzkie do wywyższenia Królowej Niebios w miejsce Boga, nie powiedział niczego, co przyczyniłoby się do krzewienia tego pogańskiego kultu (Mk.3:31_35; J.2:1-4). Przeciwnie, gdy "pewna niewiasta z tłumu, podniósłszy swój głos, rzekła do Niego: Błogosławione łono, które cię nosiło, i piersi, które ssałeś. On rzekł: Błogosławieni są raczej ci, którzy słuchają Słowa Bożego i strzegą go" (Łk.11:27-28).
Jezus mógł publicznie wywyższyć matkę, kiedy pewnego razu z rodziną posłała po Niego, gdy nauczał lud, ale znów tego nie uczynił. Powiedział natomiast: "Któż jest moją matką? I kto to bracia moi? I wyciągnąwszy rękę ku uczniom swoim, rzekł: Oto matka moja i bracia moi! Albowiem ktokolwiek czyni wolę Ojca mojego, który jest w niebie, ten jest moim bratem i siostrą, i matką" (Mt.12:48-50).
Biblia zawiera jednak pewne wersety, które używane są w próbach uzasadnienia kultu maryjnego, pomimo, że ich kontekst na to nie pozwala. Oto one:
"Ojcowie Kościoła oraz wczesnochrześcijańscy pisarze nie interpretowali w ten sposób słów umierającego Jezusa. Rozwój idei o duchowym macierzyństwie Marii był powolnym procesem, który nie znalazł miejsca w świadomości Kościoła do czasów średniowiecza. We wcześniejszych wiekach ten biblijny tekst nie miał takiego odniesienia."
Tymczasem tekst hebrajski mówi, że to "ono", a więc męskie potomstwo, zmiażdży mu głowę. Była to zapowiedź Mesjasza, który skruszy głowę wężowi. I tak się stało. Nowsze katolickie przekłady Pisma Świętego poprawiły ten błąd (zob. Biblia Tysiąclecia ), ale pokutuje on nadal w rzymskiej mariologii.
"Coraz lepsza znajomość literatury apokaliptycznej przyniosła wiele zastrzeżeń odnośnie interpretacji, która w tym fragmencie Apokalipsy upatrywała Marię. Niektórzy katoliccy bibliści głoszą otwarcie, że mariologiczna interpretacja tego tekstu jest błędna. W swym komentarzu katolicki egzegeta Wikenhauser stwierdza, że mariologiczna interpretacja Apokalipsy 12:1 została już "porzucona przez współczesnych egzegetów biblijnych."I najwyższy czas, bo losy symbolicznej Niewiasty opisane w tym rozdziale rozdziale (Ap.12) nie odpowiadają niczemu, co wiemy o matce Jezusa.
kontak z autorem serwisu Sylwestrem Szady |
autor artykułu: Jonatan Dünkel |
Adres serwisu:
http://www.eliasz.pl
Chrzescijanski Serwis Promocyjny
Ostatnie zmiany: 06.06.2000 r.
[początek]