VI. Wskazuje na Boga jako stworzyciela.
II Mojż. 20,8-11 Sześć dni będziesz pracował i wykonywał wszelka swoja pracę, Ale siódmego dnia jest sabat Pana, Boga twego: Nie będziesz wykonywał żadnej pracy ani ty, ani twój syn, ani twoja córka, ani twój sługa, ani twoja służebnica, ani twoje bydło, ani obcy przybysz, który mieszka w twoich bramach, Gdyż w sześciu dniach uczynił Pan niebo i ziemię, morze i wszystko, co w nich jest, a siódmego dnia odpoczął. Dlatego Pan pobłogosławił dzień sabatu i poświecił go.
Obj. 4,11 Godzien jesteś, Panie i Boże nasz przyjąć chwałę i cześć, i moc, ponieważ Ty stworzyłeś wszystko, i z woli twojej zostało stworzone, i zaistniało.
Rzym. 1,18-23 Albowiem gniew Boży z nieba objawia się przeciwko wszelkiej bezbożności i nieprawości ludzi, którzy poprzez nieprawość tłumią prawdę. Ponieważ to, co o Bogu wiedzieć można, jest dla nich jawne, gdyż Bóg im to objawił. Bo wiekuista jego istota, to jest wiekuista jego moc i bóstwo, mogą być od stworzenia świata oglądane w dziełach i poznane umysłem, tak iż nic nie mają na swoją obronę, Dlatego że poznawszy Boga, nie uwielbili go jako Boga i nie złożyli mu dziękczynienia, lecz znikczemnieli w myślach swoich, a ich nierozumne serce pogrążyło się w ciemności. Mienili się mądrymi, a stali się głupi. I zamienili chwałę nieśmiertelnego Boga na obrazy przedstawiające śmiertelnego człowieka, a nawet ptaki, czworonożne zwierzęta i płazy.
Izaj. 49,15 Czy kobieta może zapomnieć o swoim niemowlęciu i nie zlitować się nad dziecięciem swojego łona? A choćby nawet one zapomniały, jednak Ja ciebie nie zapomnę. Oto na moich dłoniach wyrysowałem cię, twoje mury stoją mi zawsze przed oczyma.
Hiob 10,8 Twoje ręce ukształtowały mnie misternie i uczyniły.
Jer. 1, 5 Wybrałem cie sobie, zanim cię utworzyłem w łonie matki, zanim się urodziłeś, poświęciłem cię, na proroka narodów przeznaczyłem cię.
Mal. 3,8-10 Czy człowiek może oszukiwać Boga? Bo wy mnie oszukujecie! Lecz wy pytacie w czym cię oszukaliśmy? W dziesięcinach i w darach. Jesteście obłożeni klątwą, ponieważ mnie oszukujecie, wy, cały naród. Przynieście całą dziesięcinę do spichlerza, aby był zapas w moim domu, i w ten sposób wystawcie mnie na próbę! - mówi Pan Zastępów - czy wam nie otworze okien niebieskich i nie wyleję na was błogosławieństwa ponad miarę.
Mat. 23,23 Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze, obłudnicy, że dajecie dziesięcinę z mięty i z kopru, i z kminku, a zaniedbaliście tego co ważniejsze w zakonie: sprawiedliwości, miłosierdzia i wierności; te rzeczy należało czynić, a tamtych nie zaniedbywać.
Werset Obj. 14,8
"A drugi anioł szedł za nim i mówił: Upadł, upadł wielki Babilon, który napił wszystkie narody winem szaleńczej rozpusty"
oraz cały rozdział 18 z księgi Objawienia św. Jana, z którego zacytuję najbardziej doniosłe wezwanie zapisane w wierszu Obj. 18,4:
I usłyszałem inny głos z nieba mówiący: Wyjdźcie z niego, ludu mój, abyście nie byli uczestnikami jego grzechu i aby was nie dotknęły plagi na niego spadające.
zawiera najbardziej przykre - tak dla posłańca jak i dla tych, do których jest posłany - zwiastowanie. W tej części podobna jest sytuacja trzeciego Eliasza do swoich poprzedników - nie głosili modnych opinii - przeciwnie: "przestarzałe" i niepopularne, pokazywali obłudę i grzeszność pod maską pobożności, obnażali nauki ludzkie. Bezpośrednie analogie występują też do misji proroka Jeremiasza, ogłaszającego upadek Jeruzalemu.
VII. Pokazuje w jakim stanie moralnego zepsucia jest świat. Ocenia, że cały świat jest pod wpływem systemu wrogiego ludowi Bożemu.
"Poselstwo drugiego anioła jest pilnym apelem Bożej miłości i bezkompromisowej prawdy. Poselstwo to demaskuje fałszywe systemy zbawienia, a w szczególności te chrześcijańskie, które odrzuciły światło poselstwa pierwszego anioła. ... Wyrażenie 'Babilon' pochodzi od słowa 'Babel' i oznacza zamieszanie. Jest ono używane w Piśmie Świętym dla określenia fałszywych albo odstępczych religii. ... Choć Babilon symbolizuje wszystkie fałszywe systemy religijne, to jednak w dniach ostatecznych określenie to odnosi się szczególnie do światowej unii papiestwa, odstępczego protestantyzmu i nowoczesnego spirytyzmu. ... Główny kierunek Babilonu można scharakteryzować jednym słowem: bałwochwalstwo (Jer. 50,2.38), grzech zabroniony pierwszym i drugim przykazaniem Bożym (II Mojż. 20,36). ... 'Wino' Babilonu jest przeciwieństwem 'wody żywej', symbolizującej wiecznie życie i namaszczenie Ducha (Jan 4,10.14; 7,37-39; Obj. 22,1). Wino oznacza fałszywe nauki i wpływ demonów. ... Dwie główne fałszywe nauki Babilonu to:
Przedstawienie jednoznacznych kryteriów, według których każdy może się opowiedzieć, czy staje po stronie Boga Jahwe czy po stronie ludzkich nauk. Obecna sytuacja w jakimś stopniu podobna jest do tej z góry Karmel, kiedy naród Izraela miał zdecydować czy chce stać przy Jahwe czy Baalu.
Obj. 14 9A trzeci anioł szedł za nimi, mówiąc donośnym głosem: Jeżeli ktoś odda pokłon zwierzęciu i jego posągowi i przyjmie znamię na swoje czoło lub na swoją rękę, 10To i on pić będzie samo czyste wino gniewu Bożego z kielicha jego gniewu i będzie męczony w ogniu i w siarce wobec świętych aniołów i wobec Baranka, ... 12Tu się okaże wytrwanie świętych, którzy przestrzegają przykazań Bożych i wiary Jezusa.
Problem znamienia i pieczęci doczekał się wielu opracowań w znanych mi wyznaniach. Jest to najbardziej drażliwy temat podczas rozmów. Trudno mi jednak od niego uciec. Stanowi przecież jakby podsumowanie dwóch wcześniejszych poselstw, które starałem się omówić jak najprościej w VII punktach. Tak naprawdę uważne ich przeczytanie udziela odpowiedzi. Jednak wydaje mi się konieczne postawienie tzw. kropki nad "i". Raczej to Pismo Święte przedstawia bez niedopowiedzeń sprawę wyboru między Bogiem a szatanem.
Bez dyskusji pozostaje to, że zbawieni będą mieli wypisane jego [Baranka] imię na czole i imię jego Ojca (Obj. 14,1). W rozdziale 7 tej księgi znajduje się opis nakładania pieczęci Bożej na czołach sług Bożych.
Z wielu tekstów o pieczętowaniu i znaczeniu ludu Bożego wybrałem poniższe.
Ez. 9,4 I rzekł Pan do niego: Przejdź przez środek Jeruzalemu, i uczyń znak na czole mężów, którzy wzdychają i jęczą nad wszystkimi obrzydliwościami popełnionymi w nim.
Ez. 20,11-12 I dałem im moje przykazania, i objawiłem im moje prawa, które jeżeli człowiek wykonuje, żyje dzięki nim, Nadałem im również moje sabaty, aby były znakami między mną a nimi, aby wiedzieli, że Ja, Pan jestem tym, który ich uświęca.
Efez. 1,13 W nim [w Chrystusie] i wy, którzy usłyszeliście słowo prawdy, ewangelię zbawienia waszego, i uwierzyliście w niego, zostaliście zapieczętowani obiecanym Duchem Świętym,
Efez. 4,30 A nie zasmucajcie Bożego Ducha Świętego, którym jesteście zapieczętowani na dzień odkupienia.
Jak w zwiastowaniu pierwszego anioła główny nacisk położony jest na ciągłą ważność I i II przykazania, tak działalność drugiego anioła zwraca uwagę na aktualność IV przykazania. W tym przykazaniu Pan Bóg jakby się podpisuje. "Ze wszystkich przykazań sabat jest jedynym, które zawiera oficjalne składniki pieczęci, a mianowicie
Imię: Pan, Bóg;
Tytuł: Stworzyciel;
Posiadanie: Wszechświat i to co go napełnia" [31]
II Kron. 20,20 ... Zawierzcie Panu, Bogu waszemu, a ostaniecie się! Zawierzcie jego prorokom, a poszczęści się wam.
W wielkim boju między
- Bogiem a szatanem,
- posłuszeństwem a sprzeciwem (buntem),
- pokorą a pychą,
- Pismem a Tradycją
nie można pozostać bezstronnym.
Pan Bóg ustanowił przestrzeganie sabatu
za wyróżnik jego ludu. (II Mojż. 31,13-17; Iz. 56,18),
znak więzi z Nim, lojalności i posłuszeństwa
wobec imienia Jego, świadectwem pokory i miłości
do Niego - dlatego spodobało mu się uczynić
z sabatu swoją pieczęć. Dlatego jeśli ktoś
odrzuca pieczęć Bożą, automatycznie przyjmuje
na siebie znamię zwierzęcia - znak autorytetu, który
ośmielił się zmienić przykazania Boże.
Przyznając się do tej zmiany, stawia siebie samego
ponad Boga i jawnie naucza, że kto nie świętuje
niedzieli popełnia grzech.
Obj. 22.18
Co do mnie, to świadczę każdemu, który
słucha słów proroctwa tej księgi: Jeżeli
ktoś dołoży coś do nich, dołoży
mu Bóg plag opisanych w tej księdze.
Mich. 2.10
Wstańcie i odejdźcie! Tu nie wasze miejsce na pobyt.
Z powodu nieczystości jest ono zgubione, a zguba
ta jest nieodwracalna.
Mając przed sobą wybór, postaw na Pana Boga.
Izajasz 55,6-7
Joel 2,12-13
Ostatnie zmiany: 5.12.1998 r.
[początek]